Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

Heeft u een uitkering en wilt u een bedrijf starten? Of bent u als ondernemer in financiële problemen gekomen? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen. In het kort: Bbz.

Of u in aanmerking komt voor de Bbz-regeling en welk bedrag u ontvangt, is afhankelijk van uw situatie.

De regeling is mogelijk voor:

  • Starters.
  • Gevestigde ondernemers.
  • Oudere ondernemers.
  • Ondernemers die met hun bedrijf willen stoppen.

De regeling kan ondersteuning bieden bij:

  • Het starten van uw eigen onderneming.
  • Het onderhouden van uw gezin.
  • Het draaiende houden van uw bedrijf.

Het bedrijf of het zelfstandig beroep moet levensvatbaar zijn. Hiermee bedoelen we dat uw onderneming na enige tijd zonder onze hulp verder kan. Overige voorwaarden zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

De voorwaarden die gelden als u een Bbz-uitkering ontvangt zijn hetzelfde als de voorwaarden van een uitkering.

Dit kan per situatie anders zijn. De volgende documenten heeft u in ieder geval nodig:

  • Identiteitsbewijzen van u en uw partner/gezinsleden (geen rijbewijs).
  • Bewijs burgerservicenummer (BSN) van u en uw partner/gezinsleden.
  • Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
  • Bewijzen over uw inkomen, vermogen en schulden.
  • Ondernemingsplan (bij start onderneming).

Mogelijk ook:

  • Jaarcijfers van de laatste 3 jaar.
  • De laatste aangifte Inkomstenbelasting.
  • Inschatting voor de komende jaren.
  • Bewijzen van afwijzing op aanvragen voor financiering door banken.
  • Overzicht van debiteuren en crediteuren.

U kunt uw aanvraag Bbz hier digitaal indienen. Levert u alle gevraagde informatie met bijlagen tijdig aan. Dan kunnen wij de aanvraag zo snel mogelijk verwerken.